Źle się dzieje…
…w amerykańskiej prasie.
Ośrodek badań Pew Research Center opublikował raport „State of the News Media 2013”, poświęcony kondycji mediów i dziennikarstwa jako profesji w Stanach Zjednoczonych. I – jak w tytule – nie jest dobrze.
Zatrudnienie w redakcjach maleje (w 2012 roku liczba zatrudnionych spadła poniżej 40 tysięcy, co nie zdarzyło się od 1978 roku, i w tej chwili wynosi o 30 procent mniej niż w 2000 roku, kiedy to media przeżywały szczyt chwały, a na pewno zatrudnienia). Autorzy wymieniają dwa znamienne przykłady: „Time” na początku tego roku zwolnił 5 procent pracowników, a „Forbes” wprowadził technologię Narrative Science, by tworzyć treść na podstawie algorytmów… a więc bez udziału człowieka.
Co w telewizji piszczy? Też bida. 40 procent treści tworzonych przez lokalne stacje dotyczy sportu, pogody i ruchu drogowego, a dłuższych form – jak na lekarstwo. CNN w latach 2007-2012 zmniejszyło liczbę reportaży aż o 50% (skandal!). W informacyjnych telewizjach kablowych w tym samym czasie o 30 procent spadła liczba wydarzeń pokazywanych live. Zwiększyła się za to liczba znacznie łatwiejszych w realizacji – i odbiorze – wywiadów.
Niestety, spadek zatrudnienia przekłada się też na spadek jakości. Sonda wykazała, że aż 31 procent Amerykanów (dorosłych) zrezygnowało z oglądania wiadomości, bo przestały one dostarczać informacje w znanym im formacie. Wśród tej grupy dominują ludzie zamożni i dobrze wykształceni. Ci o mniejszych wymaganiach co do jakości przekazu pozostali i… w ten sposób błędne koło kiepskich materiałów samo się napędza.
Źródło: Pixmac.com
Ankietowanym brakuje też opiniotwórczej roli mediów. Raport wskazuje na zmianę, jaka dokonała się w tej dziedzinie, podając przykład ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej. Dziennikarze stali się wówczas „megafonami” dla sztabów wyborczych obojga kandydatów, zamiast interpretować informacje, dokładnie je zgłębiać. Media po prostu przekazywały je odbiorcom w surowej formie – często bez komentarza.
Zainteresowanych zachęcam do zapoznania się z poniższą infografiką.